16.4.12

CHAP 1 - RANCANGAN ALLAH

KISAH CERITA DUKA BERKAHIR DGN GEMBIRA SEPERTI ALLAH PLAN.

Cerita ini ditulis dari kisah sebenar dan dari pengalaman orang sekeliling dan saya sendiri. Watak adalah rekaan semata3 tiada kena mengena dgn yg hidup atau dh mati. Baca dan renungkan. Perjalanan yang perit dilalui dan bahagia hujung nya seperti dirancang elok oleh perancang dunia Allah SWT.



KISAH 1 (RIZQI, NABILAH, AIZA)

Dia.. ya dia rizqi seorang jejaka yang cukup sempurna dan digilai ramai kerana mempunyai pakej yang lengkap sbgi seorg lelaki idaman semua. Seorang pelajar lelaki yang bijak, pernah menjadi pelajar terbaik, imam pada jemaah, taranum alquran wakil negeri, suara yg lunak menyanyi nasyid dan pernah dilamar menjadi vokalis kumpulan terkenal dan kini bekerja sebagai engineer di sebuah syarikat penerbangan terkenal. Walaupun pernah  kecundang dalam hidup sekali dahulu, namun atas pendorong semangat dari orang sekeliling dia bangkit untuk berdiri lagi.

Aiza,, she is Rizqi’s girl. Ya, the one yg sgt cantik kurus comel sahaja. Pelajar architecture disebuah institusi pendidikan terkenal diMalaysia. Bercinta selama 5 tahun semenjak both of them tamat sekolah menengah dahulu. Rizqi si pencinta setia, hanya memandang dia gadis jelita sebagai wanita masa depannya dgn impian suatu hari nnti akan disatukan sebagai suami isteri.

Tidak berapa lama, aiza berangkat belajar ke luar Negara. Sebuah Negara yang terkenal dgn jurusan arkitek itu. Jauh jauh jauh dri rizqi. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan,, makin lama makin suram khabar dari aiza. Terusik hati lelaki Rizqi “apakah dia masih setia seperti aku?” persoalan yg sentiasa berlegar dikala Rizqi sibuk bekerja di syarikat penerbangan itu. tit…tit… email diterima. “kita brake up” aiza email. Hancur hati lelakinya, tpi persoalan KENAPA???? Dgn rasa tidak tentu jiwanya, Rizqi kumpul duit dan pergi berdepan dgn Aiza, ingin mendengar sendiri jawapan pada persoalan di kepalanya! Berangkat lah Rizqi ke sana berdepan dgn wanita yg sgt dia cintai Aiza.. jawapan yg keluar dimulutnya hanya 1 “saya dah ada pengganti awak!”. Lelaki, keras mana hati, bila disakiti, pasti, air mata turun tanpa henti ! pulang lah Rizqi ke Malaysia dgn hati hambar dan merawat luka. “terima kasih aiza terhadap semua kisah kita”

The girl over the counter, she is Nabilah. Look so cute eventhough she is so chubby. But sgt sesuai dgn iras wajah nya. Nabilah, have been broke up 3 month after 10 years couple with uncertainty reasons. Untuk menenangkan jiwa ia,, dia mengenjoykan diri untuk melupakan semua kisah duka nya. “kak minta tlg setelkan mslh ni!” ya nabilah kerani di koperasi syarikat penerbangan yg sama dgn Rizqi. Disinilah bermulanya persahabatan mereka.

Dua3 hati yang dilukai bertemu kerana Allah dh tentukan perjalanan mereka. Berputik bunga cinta,, kerana pengalaman lalu, xmahu lagi menghadapi luka lalu. Maka mereka berdua membuat keputusan untuk mendirikan masjid walaupun kenal hanya beberapa bulan.

Tpi betul lah apa yang tuhan tetapkan adalah yang terbaik. Kenapa pahit ditelan dulu kerana ada manisnya dikemudian hari. Kenapa kita bertemu dengan org yg slh kerana tuhan sdg menyusunkn org yg tepat buat kita. Kini Rizqi dan Aiza bahagia bersama dan bakal menimang anak kedua mereka.

Alhamdulillah, keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah. Xpe sakiti lah hati ini kerana yang pasti ada yang baik sdg menanti. Terima kasih tuhan kerana kau member Rizqi kehidupan yang terbaik. Pekerjaan yang baik, isteri yang solehah taat, anak yang chomel dan plg penting kebahagiaan yg tdk berbelah bahagi. =)





KISAH 2 (AIMI, MIZI, AIMAN)

Huhuhuhuhuhuhuhuh kenapa kenapa dia buat aku begini??? Aimi. Seorg gadis yg sgt lincah aktif dan tegas. Aimi walaupun lemah tpi diluarnya sgt tabah tnpa org sedar hatinya sgt sakit oleh kerana ditinggalkan kekasih hati Mizi tnpa sbrg alasan yg munasabah. Apa yg perlu Aimi lakukan untuk melupakan  cinta hatinya. Walaupun umur perhubungan hanya 6 bulan tpi itulah cinta pertamanya dan di anggap yang terakhir. Aimi berlari kesana kemari untuk membawa hati yang sakit dan diri yang xmampu lagi nk mengharungi masa hadapan. Dimatanya hanya Mizi yg terbaik dan disayangi. Dimatanya Mizi lah segala3 tpi mengapa. Dri berpindah sekolah, hati, fikiran dan ingatan tidak pernah sekalipun terlupakan Mizi. Berpindah ke matrik, menangis juga xberhenti, memori Mizi bersama dibawa pergi. Berpindah ke kolej, menangis juga kenapa Mizi masih dinanti. Akhirnya nekad bawa diri jauh pergi, masih xboleh terima kenyataan kenapa?? Kenapa?? Kenapa?? Mizi kau kejam kau kejam ~~~

Mizi ha ah dia lelaki idaman ramai, dia Berjaya menawan Aimi, bukan calang orang mampu mendapatkan aimi. Tpi, oleh kerana ego nya tercabar disebabkan oleh terlihatkan rumah Aimi 3 kali ganda besar dari rumahnya. Dia terkejut, tercabar, terpedaya. Lalu ditinggalkan aimi begitu sahaja dan mencari gadis lain sekelip mata. Timbul persoalan dibenak Aimi, apakah perlu dibandingkan harta dgn jati diri? Xada iman kah berkata begini? Huhuhuhu terkilan dgn sebab begini, Aimi terkedu. Kalau itu pilihanmu, ak cuba terima walaupun xpernah mampu.

Ketua pelajar, lgkp gaya nya sebagai seorg pendakwah, agama dibenak bukan untuk ditunjuk tpi untuk dibentuk. Aiman. Lelaki pendiam tpi penyayang. Ramai menginginkan nya tpi xmudah untuk cenderung kearah itu. Tpi terpandangkan Aimi. Mahu dititip sebgi isteri suatu hari nanti. Kesabarannya hamper 10 tahun menanti. Itu lah tuhan bukakan jalan menjadi galang ganti.

Walaupun lelaki bersilih ganti yg dtg ingin kan aimi, bagai dikata bukan mudah untuk mendekati kerana dia takutkan kisah berulang lagi. 2 3 jejaka dtg menawarkan diri untuk menjadi suami, tpi diletakkan syarat supaya adik beradik dan keluarga menyukai. Semua ditolak kerana ‘palsu’ kan diri didepan adik2 sendiri. Akhirnya, Aiman memberanikan diri. Keluarga sudah menyukai. Akhirnya, sepi berganti bahagia.

Mungkin sepi selama bertahun3 yg aimi hadapi inilah galang ganti, si suami yang sabar hatinya. Mungkin tangisan aimi selama ini, Allah gantikan kebahagiaan bekali3 dgn keluarga mentua yang sgt menyayangi dan melindungi.

Mizi dtg selepas bertahun berdiam diri, bertukar wanita silih ganti untuk jadi peneman hidup namun sehingga kini tiada yang mahu menghampiri. “aimi, mizi minta maaf, kerana silap dahulu mizi begini. Maafkan mizi”. “mizi, terima kasih kerana tgglkn aimi dahulu.doakan aimi bahagia itu adalah lebih baik =)”
Setiap perjalanan tuh Allah dah tetapkan. Berbahagialah dgn dugaan Nya =)
 


No comments:

Post a Comment